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Vol. 217. Issue 6.
Pages 332-335 (August - September 2017)
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Vol. 217. Issue 6.
Pages 332-335 (August - September 2017)
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Why teaching empathy is important for the medical degree
¿Por qué es importante la enseñanza de la empatía en el Grado de Medicina?
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N. Díez-Goñi
Corresponding author
ndiez@unav.es

Corresponding author.
, M.C. Rodríguez-Díez
Unidad de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Navarra, Pamplona, Spain
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Tables (2)
Table 1. Phases for effective empathy.
Table 2. Recommendations for improving empathy.
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Abstract

Empathy is a basic skill in the exercise of medicine and increases patient and physician satisfaction and improves clinical results.

However, the teaching of empathy is poorly covered in the teaching plans. A number of studies have observed a reduction in empathy during the final training courses. The reasons for this decline include, the students’ excessive academic workload, the prioritization of acquiring medical expertise over humanistic knowledge, the patient load in hospitals and health centers and the physicians’ need to distance themselves from their patients. Nevertheless, intervention studies through simulation with standardized patients have shown an increase in empathy in students, which can be evaluated through the Jefferson scales: JSE-S and JSPPPE.

The teaching of empathy to medical students is an important commitment in the curricular programs of medical schools.

Keywords:
Empathy
Medical students
Jefferson scale
Resumen

La empatía es una competencia básica en el ejercicio de la Medicina, ya que aumenta la satisfacción del paciente y el médico, y mejora los resultados clínicos.

Sin embargo, su enseñanza es poco relevante en los planes docentes. Algunos estudios observan una disminución de la empatía durante los últimos cursos de formación. Entre los motivos destacan: la sobrecarga de trabajo académico de los alumnos, la priorización en la adquisición de conocimientos médicos sobre los humanísticos, la presión asistencial en los hospitales y centros de salud, y la necesidad de distanciarse del paciente. No obstante, estudios de intervención mediante simulación con pacientes estandarizados demuestran un aumento de la empatía en los estudiantes que puede ser evaluada mediante las escalas de Jefferson: JSE-S y JSPPPE.

La enseñanza de la empatía a los estudiantes de Medicina es una apuesta importante en los programas curriculares de las facultades de Medicina.

Palabras clave:
Empatía
Estudiantes de Medicina
Escala de Jefferson

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