Suggestions
Share
Journal Information
Special article
Pre-proof, online 23 December 2025
Evolution of the ANECA-accredited permanent medical teacher for the Degree in Medicine (2019-2024). Expectations for the new accreditation model
Evolución del profesorado acreditado por la ANECA para el Grado de Medicina (2019-2024). Expectativas ante el nuevo modelo de acreditación
Visits
4
J.P. Lara Muñoza,
Corresponding author
jplara@uma.es

Corresponding author.
, J.A. Vargas Núñezb, J.J. García Seoanec, A.F. Compañ Rosiqued,1
a Departamento de Fisiología Humana, CIMES, IBIMA-Plataforma Bionand, Facultad de Medicina, Universidad de Málaga, Málaga, Spain
b Departamento de Medicina, Facultad de Medicina, Universidad Autónoma de Madrid, Servicio de Medicina Interna, Hospital Universitario Puerta de Hierro Majadahonda, Madrid, Spain
c Departamento de Fisiología, Facultad de Medicina, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, Spain
d Facultad de Medicina, Universidad Miguel Hernández, Presidente de la Conferencia Nacional de Decanas/os de Facultades de Medicina Españolas y en representación de su Comisión Permanente⁎, Jefe de Servicio Cirugía General, Hospital Universitario Sant Joan d́Alacant, Sant Joan d’Alacant, Alicante, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Download PDF
Statistics
Abstract

The training required for a Medical Degree requires a sufficient faculty structure to guarantee the acquisition of general practitioner skills. The National Conference of Deans of Spanish Medical Schools (CNDFME) has highlighted the significant faculty shortage, maintaining collaboration with university and healthcare institutions, promoting an increase in accredited faculty, modifications to the accreditation model, and the implementation of new teaching positions.

The evolution of accredited faculty for the Health Sciences Branch (2019-2024) is described: the number of accredited permanent teachers has increased significantly. The modifications to the accreditation processes incorporated in the Organic Law of the University System (LOSU) and the new accreditation model (RD 678/2023) are considered positive in encouraging the best professionals to join the faculty of the Schools of Medicine.

Keywords:
Degree in Medicine
Health Sciences
Accreditation
Permanent Faculty
National Evaluation and Accreditation Agency (ANECA)
Organic Law of the University System (LOSU)
Resumen

La formación que requiere el Grado de Medicina precisa una estructura suficiente de profesorado que garantice la adquisición de las competencias de médicos generalistas. Desde la Conferencia Nacional de Decanas/os de Facultades de Medicina Españolas (CNDFME) se ha puesto de manifiesto el importante déficit de profesorado existente, manteniendo una colaboración con instituciones universitarias y sanitarias, promoviendo un aumento del profesorado acreditado, modificaciones en el modelo de acreditación e implementación de nuevas figuras docentes.

Se describe la evolución del profesorado acreditado por ANECA para la Rama de Ciencias de la Salud (2019-2024): el número de personas acreditadas ha aumentado de manera significativa. Las modificaciones sobre los procesos de acreditación incorporadas en la Ley Orgánica del Sistema Universitario (LOSU) y el nuevo modelo de acreditación (RD 678/2023) se consideran positivas para favorecer que los mejores profesionales se incorporen como profesorado a las facultades que ofertan el Grado de Medicina.

Palabras clave:
Grado en Medicina
Ciencias de la Salud
Acreditación
Profesorado Permanente
Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación (ANECA)
Ley Orgánica del Sistema Universitario (LOSU)

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Clínica Española (English Edition)
Member
Si es usted socio de FESEMI siga los siguientes pasos:

Diríjase desde aquí a la web de la >>>FESEMI<<< e inicie sesión mediante el formulario que se encuentra en la barra superior, pulsando sobre el candado.

Una vez autentificado, en la misma web de FESEMI, en el menú superior, elija la opción deseada.

>>>FESEMI<<<

Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista Clínica Española (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
Email
Idiomas
Revista Clínica Española (English Edition)
Article options
Tools