To determine the satisfaction of relatives of deceased patients with the care received in a palliative care unit (PCU) and compare it with cases in which a team with specific psychological care were not involved.
Material and methodsAn anonymous survey (n=202) was administered to the relatives (response rate, 42.1%), which evaluated 9 issues related to the process of dying and the overall assessment of the care.
ResultsThe overall satisfaction was high (mean score of 9.22); the score for the full team was 9.40, while that of the team without the psychologist was 8.40 (p=.005). The items that scored highest were “team availability”, “information received” and “assistance for facing the disease”, followed by “pain control”, “peaceful death”, “assistance for patient-family communication”, “grief support” and “quality of life”.
ConclusionsBased on the relatives’ assessment, the hospital PCU teams help increase the quality of care at the end of life.
Conocer la satisfacción de familiares de pacientes fallecidos con la atención recibida en una unidad de cuidados paliativos (UCP) y comparar con los casos donde no intervino el equipo con atención psicológica específica.
Material y métodosAdministración de encuesta anónima (n=202) a familiares (tasa de respuesta=42,1%). Se evaluaron 9 cuestiones relacionadas con el proceso de morir y la valoración global de la atención.
ResultadosLa satisfacción global fue alta (9,22). La valoración del equipo completo fue 9,40 y sin la psicóloga, 8,40 (p=0,005). Los ítems mejor valorados fueron «disponibilidad del equipo», «información recibida» y «ayuda para enfrentar la enfermedad», seguidos de «control del dolor», «muerte en paz», «ayuda para la comunicación entre paciente-familia», «apoyo en el duelo» y «calidad de vida».
ConclusionesSegún la valoración de los familiares, los equipos de las UCP hospitalarias contribuyen a incrementar la calidad de la atención al final de la vida.
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