Journal Information
Vol. 223. Issue 6.
Pages 350-358 (June - July 2023)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 223. Issue 6.
Pages 350-358 (June - July 2023)
ORIGINAL
Impacto de la pandemia por COVID-19 sobre un programa de consulta electrónica universal (e-consulta) entre médicos de Atención Primaria y cardiólogos
Impact of the COVID-19 pandemic above a universal electronic consultation program (e-consultation) between general practitioners and cardiologists
P. Mazón-Ramosa,b,c, A. Román-Regoa,b,c, B. Díaz-Fernándeza,b,c, M. Portela-Romerob,c,d, D. Garcia-Vegaa,b,c, M. Bastos-Fernándeza,b,c, D. Rey-Aldanab,c,e, R. Lage-Fernándezb,c, S. Cinza-Sanjurjob,c,f,
Corresponding author
sergio.cinza@usc.es

Autor para correspondencia.
, J.R. González-Juanateya,b,c
a Servicio de Cardiología, Complejo Hospitalario Universitario de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, España
b Instituto de Investigación Sanitaria de Santiago de Compostela (IDIS), Santiago de Compostela, España
c Centro de Investigación Biomédica en Red-Enfermedades Cardiovasculares (CIBERCV), Madrid, España
d CS Concepción Arenal, Área Sanitaria Integrada Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, España
e CS A Estrada, Área Sanitaria Integrada Santiago de Compostela, A Estrada, Pontevedra, España
f CS Porto do Son, Área Sanitaria Integrada Santiago de Compostela, Ames, España
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (3)
Show moreShow less
Tables (3)
Tabla 1. Características clínico-epidemiológicas basales y datos asistenciales de los pacientes de la muestra en los 4períodos de análisis
Tabla 2. Características de las hospitalizaciones y fallecimientos a un año de los pacientes derivados, por períodos de análisis
Tabla 3. Análisis multivariante del efecto de las variables en el pronóstico de la muestra
Show moreShow less
Resumen
Introducción y objetivos

Los programas de telemedicina entre clínico y paciente se han desarrollado con fuerza durante la pandemia de enfermedad por COVID-19, pero no hay datos de experiencias entre clínicos. Nuestro objetivo es analizar el impacto de la pandemia por COVID-19 en la actividad y resultados en salud de un programa de consulta electrónica universal (e-consulta) para todas las derivaciones de pacientes entre médicos de atención primaria y el Servicio de Cardiología de nuestra área.

Métodos

Analizamos mediante regresión logística a 25.121 pacientes con al menos una e-consulta entre 2018 y 2021 realizada con el Servicio de Cardiología de nuestra área sanitaria. También se realizó el análisis de regresión logística del impacto de la pandemia por COVID-19 sobre la resolución de la e-consulta y tiempo de espera de la atención, hospitalizaciones y mortalidad, tomando como referencia las consultas realizadas durante 2018.

Resultados

Observamos que una menor demora en la atención y resolución de la e-consulta (sin necesidad de atención presencial) se asociaba a un mejor pronóstico. Los períodos de pandemia COVID-19 presentaron similares resultados a los del 2018.

Conclusiones

Los resultados de nuestro estudio muestran una significativa reducción de las derivaciones a través de e-consulta durante el primer año de la pandemia por COVID-19 con recuperación posterior de la demanda asistencial sin que los períodos de pandemia se asociasen con peores resultados en salud. La reducción del tiempo de demora de resolución de la e-consulta y el grupo sin necesidad de consulta presencial se asociaron a un mejor pronóstico.

Palabras clave:
Consulta electrónica
Asistencia ambulatoria
COVID-19
Hospitalizaciones
Mortalidad
Abstract
Blackground and objective

Virtual healthcare models, usually between healthcare professionals and patients, have developed strongly during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic, but there are not data of models between clinicians. Our objective is to analyse the impact of the COVID-19 pandemic on the activity and health outcomes of the universal e-consultation program for patient referrals between primary care physicians and the Cardiology Department in our area.

Methods

Patients with at least one e-consultation between 2018 and 2021 were selected. We analysed the impact of the COVID-19 pandemic on activity and waiting time for care, hospitalizations and mortality, taking as a reference the consultations carried out during 2018.

Results

We analysed 25,121 patients. Through logistic regression analysis, it was observed that a shorter delay in care and resolution of the e-consultation without the need for face-to-face care were associated with a better prognosis. The COVID-19 pandemic periods (2019-2020 and 2020-2021) were not associated with worse health outcomes compared to 2018.

Conclusions

The results of our study show a significant reduction in e-consult referrals during the first year of the COVID-19 pandemic with a subsequent recovery in the demand for care without the pandemic periods being associated with worse outcomes. The reduction in the time elapsed for solving the e-consult and no need for in-person visit were associated with better outcomes.

Keywords:
Electronic consultation
Outpatient care
COVID 19
Hospitalization
Mortality

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Clínica Española (English Edition)
Member
Si es usted socio de FESEMI siga los siguientes pasos:

Diríjase desde aquí a la web de la >>>FESEMI<<< e inicie sesión mediante el formulario que se encuentra en la barra superior, pulsando sobre el candado.

Una vez autentificado, en la misma web de FESEMI, en el menú superior, elija la opción deseada.

>>>FESEMI<<<

Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista Clínica Española (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
Email
Idiomas
Revista Clínica Española (English Edition)
es en

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?