Publish in this journal
Journal Information
Share
Share
Download PDF
More article options
ePub
Visits
...
Brief Original
DOI: 10.1016/j.rceng.2021.01.007
Available online 24 June 2021
Usefulness and acceptance of telephone monitoring by a virtual assistant for patients with COVID-19 following discharge
Utilidad y aceptación del seguimiento telefónico de un asistente virtual a pacientes COVID-19 tras el alta
Visits
...
I. García Bermúdeza, M. González Mansob, E. Sánchez Sáncheza, A. Rodríguez Hitac, M. Rubio Rubiob, C. Suárez Fernándeza,
Corresponding author
csuarezf@salud.madrid.org

Corresponding author.
a Servicio de Medicina Interna, Hospital Universitario de La Princesa, Madrid, Spain
b Tucuvi Care S.L., Madrid, Spain
c Unidad de Apoyo a la Innovación, nodo de La Plataforma ITEMAS, Hospital Universitario de La Princesa, Madrid, Spain
Received 27 November 2020. Accepted 16 January 2021
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (2)
Abstract

COVID-19 has placed a significant burden on the healthcare system, making it necessary to implement new tools that allow patients to be monitored remotely and guarantee quality and continuity of care. The usefulness and acceptance by patients of a virtual caregiver designed for follow-up in the month following hospital discharge for COVID-19 are evaluated. The virtual assistant, based on voice and artificial intelligence technology, made telephone calls at 48 h, seven days, 15 days, and 30 days after discharge and asked five questions about the patient’s health. If the answer to any of the questions was affirmative, it generated an alert that was transferred to a healthcare professional One hundred patients were included in the project and 85 alerts were generated in 45 of the patients, most at one month after hospital discharge. The nursing staff resolved 94% of them by telephone. Patient satisfaction with the virtual caregiver was high.

Keywords:
COVID-19
Virtual caregiver
Virtual assistant
Artificial intelligence
Follow-up after discharge
Resumen

La COVID-19 ha supuesto una gran sobrecarga para el sistema sanitario, y ha sido necesario poner en marcha herramientas nuevas para realizar el seguimiento no presencial de los pacientes y garantizar la calidad de sus cuidados. Se evalúa la utilidad y aceptación de los pacientes de un cuidador virtual diseñado para su seguimiento tras el alta hospitalaria por COVID-19. El asistente virtual, con tecnología de voz e inteligencia artificial, realizó llamadas telefónicas a las 48 horas, 7, 15 y 30 días del alta, formulando 5 preguntas sobre su estado de salud. Si la contestación era afirmativa, generaba una alerta que se transfería a un profesional sanitario. Se incluyeron 100 pacientes en el proyecto. Se generaron 85 alertas en 45 de los pacientes, la mayoría de ellas al mes del alta; el 94% lo resolvió enfermería telefónicamente. La satisfacción de los pacientes con el cuidador virtual fue alta.

Palabras clave:
COVID-19
Cuidador virtual
Asistente virtual
Inteligencia artificial
Seguimiento tras el alta

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Clínica Española (English Edition)
Member
Si es usted socio de FESEMI siga los siguientes pasos:

Diríjase desde aquí a la web de la >>>FESEMI<<< e inicie sesión mediante el formulario que se encuentra en la barra superior, pulsando sobre el candado.

Una vez autentificado, en la misma web de FESEMI, en el menú superior, elija la opción deseada.

>>>FESEMI<<<

Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista Clínica Española (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
Email
Idiomas
Revista Clínica Española (English Edition)

Subscribe to our newsletter

Article options
Tools
es en

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?