Journal Information
Vol. 217. Issue 5.
Pages 245-251 (June - July 2017)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 217. Issue 5.
Pages 245-251 (June - July 2017)
Original article
Teaching the basics of echocardiography in the undergraduate: Students as mentors
Enseñanza de las bases de la ecocardioscopia en el pregrado: los estudiantes como mentores
A. Arias Felipea, J. Doménech Garcíaa, I. Sánchez los Arcosa, D. Luordoa,b, F.J. García Sáncheza,b, J. Villanueva Martíneza,b, A. Forero de la Sotillaa,b, V. Villena Garridoa,c,d, J. Torres Machoa,b, G. García de Casasola Sáncheza,b,
Corresponding author
ggcasasolaster@gmail.com

Corresponding author.
a Facultad de Medicina, Universidad Complutense, Madrid, Spain
b Grupo de Trabajo de Ecografía Clínica de la Sociedad Española de Medicina Interna, Servicio de Medicina Interna, Hospital Universitario Infanta Cristina, Parla, Madrid, Spain
c Servicio de Neumología, Hospital Universitario 12 de Octubre, Madrid, Spain
d CIBERES, Spain
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (4)
Table 1. Basic ultrasound planes with the anatomical structures that mentors should teach students.
Table 2. Overall scores on the decimal scale obtained from the students (n=119), with their absolute and relative frequencies.
Table 3. Scores for each of the anatomical structures to be identified in the various ultrasound slices.
Table 4. Student scores (n=119) according to the basic ultrasound planes.
Show moreShow less
Abstract
Objective

To analyze the ability of medical students to incorporate the practical teaching of basic echocardiography planes using a peer mentoring design.

Methodology

Thirty-six medical students previously trained in obtaining echocardiography planes (mentors) taught the other 5th-year students (n=126). The teaching methodology included three stages: theory (online course), basic training (three 15h sessions of practical experience in ultrasound and at least 20 echocardiographic studies per mentor) and objective structured clinical assessment (OSCA), which scored the appropriateness of the basic ultrasound planes and the correct identification of 16 cardiac structures.

Results

The students’ weighted mean score in the OSCA was 8.66±1.98 points (out of 10). Only 10 students (8.4%) scored less than 5, and 15 (12.6%) scored less than 7. Fifty students (42%) scored 10 points. The most easily identified structure was the left ventricle in the short-axis parasternal plane, with 89.9% of correct answers. The most poorly identified structure was the mitral valve in the subxiphoid plane, with 69.7% of correct answers.

Conclusions

Peer mentoring-based teaching achieves an appropriate level of training in obtaining basic echocardiography planes. The training period is relatively short. The peer mentoring system can facilitate the implementation of teaching on basic aspects of ultrasound to a large number of undergraduate students.

Keywords:
Echocardiography
Medical education
Students as mentors
Peer mentoring
Resumen
Objetivo

Analizar la capacidad de los alumnos de Medicina para integrarse en la enseñanza práctica de los planos básicos en ecocardioscopia mediante un diseño de mentoría paritaria.

Metodología

Treinta y seis alumnos de Medicina previamente adiestrados en la obtención de planos en ecocardioscopia (mentores) enseñaron al resto de alumnos de 5.o curso (n=126). La metodología docente incluyó 3 etapas: teoría (curso online), entrenamiento básico (3 sesiones con 15h de experiencia práctica en ultrasonidos y un mínimo de 20 estudios ecocardiográficos por mentor) y evaluación clínica objetiva estructurada (ECOE) en la que se puntuaba la adecuación de los planos ecográficos básicos y la correcta identificación de 16 estructuras cardiacas.

Resultados

La puntuación media ponderada obtenida por los alumnos en la ECOE fue de 8,66±1,98 puntos (sobre un máximo de 10). Solo 10 alumnos (8,4%) obtuvieron una puntuación inferior a 5 y 15 (12,6%) inferior a 7. Cincuenta alumnos (42%) obtuvieron 10 puntos. La estructura más fácilmente identificada fue el ventrículo izquierdo en el plano paraesternal eje corto, con un 89,9% de respuestas correctas. La estructura peor identificada fue la válvula mitral en el plano subxifoideo, con un 69,7% de respuestas correctas.

Conclusiones

La enseñanza basada en la mentoría paritaria consigue un nivel de entrenamiento adecuado en la obtención de planos básicos en la ecocardioscopia. El periodo de formación es relativamente corto. El sistema de mentoría paritaria puede facilitar la implantación de la enseñanza sobre aspectos básicos en ultrasonidos a un elevado número de alumnos de pregrado.

Palabras clave:
Ecocardioscopia
Educación médica
Estudiantes como mentores
Mentoría paritaria

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Clínica Española (English Edition)
Member
Si es usted socio de FESEMI siga los siguientes pasos:

Diríjase desde aquí a la web de la >>>FESEMI<<< e inicie sesión mediante el formulario que se encuentra en la barra superior, pulsando sobre el candado.

Una vez autentificado, en la misma web de FESEMI, en el menú superior, elija la opción deseada.

>>>FESEMI<<<

Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista Clínica Española (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
Email
Idiomas
Revista Clínica Española (English Edition)
es en

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?