Journal Information
Vol. 217. Issue 6.
Pages 332-335 (August - September 2017)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
11
Vol. 217. Issue 6.
Pages 332-335 (August - September 2017)
Special article
Why teaching empathy is important for the medical degree
¿Por qué es importante la enseñanza de la empatía en el Grado de Medicina?
Visits
11
N. Díez-Goñi
Corresponding author
ndiez@unav.es

Corresponding author.
, M.C. Rodríguez-Díez
Unidad de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Navarra, Pamplona, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (2)
Table 1. Phases for effective empathy.
Table 2. Recommendations for improving empathy.
Show moreShow less
Abstract

Empathy is a basic skill in the exercise of medicine and increases patient and physician satisfaction and improves clinical results.

However, the teaching of empathy is poorly covered in the teaching plans. A number of studies have observed a reduction in empathy during the final training courses. The reasons for this decline include, the students’ excessive academic workload, the prioritization of acquiring medical expertise over humanistic knowledge, the patient load in hospitals and health centers and the physicians’ need to distance themselves from their patients. Nevertheless, intervention studies through simulation with standardized patients have shown an increase in empathy in students, which can be evaluated through the Jefferson scales: JSE-S and JSPPPE.

The teaching of empathy to medical students is an important commitment in the curricular programs of medical schools.

Keywords:
Empathy
Medical students
Jefferson scale
Resumen

La empatía es una competencia básica en el ejercicio de la Medicina, ya que aumenta la satisfacción del paciente y el médico, y mejora los resultados clínicos.

Sin embargo, su enseñanza es poco relevante en los planes docentes. Algunos estudios observan una disminución de la empatía durante los últimos cursos de formación. Entre los motivos destacan: la sobrecarga de trabajo académico de los alumnos, la priorización en la adquisición de conocimientos médicos sobre los humanísticos, la presión asistencial en los hospitales y centros de salud, y la necesidad de distanciarse del paciente. No obstante, estudios de intervención mediante simulación con pacientes estandarizados demuestran un aumento de la empatía en los estudiantes que puede ser evaluada mediante las escalas de Jefferson: JSE-S y JSPPPE.

La enseñanza de la empatía a los estudiantes de Medicina es una apuesta importante en los programas curriculares de las facultades de Medicina.

Palabras clave:
Empatía
Estudiantes de Medicina
Escala de Jefferson

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Clínica Española (English Edition)
Member
Si es usted socio de FESEMI siga los siguientes pasos:

Diríjase desde aquí a la web de la >>>FESEMI<<< e inicie sesión mediante el formulario que se encuentra en la barra superior, pulsando sobre el candado.

Una vez autentificado, en la misma web de FESEMI, en el menú superior, elija la opción deseada.

>>>FESEMI<<<

Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista Clínica Española (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
Email
Idiomas
Revista Clínica Española (English Edition)
Article options
Tools
es en

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?